مقدمه ای بر برخی عوامل تأثیرگذار بر معماری معاصر ایران در فاصله ی سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ ه.ش.
نویسندگان
چکیده
معماری سرزمین پهناور ایران در دوره های گذشته همواره از یک روند مشخص و مستمر پیروی نموده است، که با زمان پیش و پس از خود رابطه ای منطقی برقرار میکرده، اما این روند در دوره معاصر تداوم نیافته است. این مقاله سعی دارد با رویکرد تحلیلی به برخی از عوامل موثر بر آثار معماری دوره ی معاصر بپردازد و نتایج آن را در سیمای آثار و گرایش کلی زمینه های معماری معاصر ایران بررسی نماید . سؤالات تحقیق عبارتند از: 1- معماری معاصر ایران در چه شرایطی تغییر پیدا کرد؟ 2-- چه عواملی بر معماری سال های 1357 - 1320 ه ..ش. ایران تأثیر گذاشت؟ (این عوامل وزن های مختلفی دارند و هدف این تحقیق وز نکشی این عوامل نیست). ماهیت این پژوهش مفهومی و کیفی است، زیرا از یک سو به بررسی پدیده هایی در گذشته مربوط میشود و از سوی دیگر این پدیده ها جنبه ای کیفی دارند و نمی توان به صورت عددی، آماری و کمی آن ها را مورد ارزیابی قرار داد. به سبب آن که نوع پژوهش مورد استفاده جنبه کیفی دارد محقق بر آن است که طی بررسی هایی توصیفی و با توجه به مؤلفه موضوع های فوق، عوامل را که در تأثیر اندیشه و فلسفه اندیشمندان معاصر در مفاهیم و پدیده های معماری مدرن ایرانی که هدف این پژوهش می باشد، شناسایی و بررسی نماید. در مسیر تحقیق، از کتاب های تخصصی، مقالات بهره گرفته شده، صاحب نظران متعددی مورد مشورت قرار گرفتند اما باید سهم عمده و مهم را به آثار معماری نسبت داد که شرایط و عوامل بر آن ها تأثیر گذاشته است. بررسی شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این سال ها در ایران و عوامل تأثیرگذار از لحاظ اهمیت و دیدگاه نویسنده تنظیم و تحلیل شده که در پایان گرایش کلی زمینه های معماری معاصر ایران را با توجه به تأثیرگذاری این عوامل معرفی نماید. لازم به ذکر است که انطباق دوره معماری با دوره سیاسی صرفاً یک تفکیک اعتباری است.
منابع مشابه
مقدمه ای بر برخی عوامل تأثیرگذار بر معماری معاصر ایران در فاصله ی سال های 1320 تا 1357 ه.ش.
معماری سرزمین پهناور ایران در دوره های گذشته همواره از یک روند مشخص و مستمر پیروی نموده است، که با زمان پیش و پس از خود رابطه ای منطقی برقرار میکرده، اما این روند در دوره معاصر تداوم نیافته است. این مقاله سعی دارد با رویکرد تحلیلی به برخی از عوامل موثر بر آثار معماری دوره ی معاصر بپردازد و نتایج آن را در سیمای آثار و گرایش کلی زمینه های معماری معاصر ایران بررسی نماید . سؤالات تحقیق عبارتند از: ...
متن کاملمقدمه ای بر صورت بندی میدان معماری معاصر ایران بر اساس" نظریه میدان" بوردیو
معماری معاصر ایران، به باور بسیاری، با معضلات و چالشهایی روبرو است. تبیین دلایل این معضلات، علیرغم حضور معماری در زندگی اجتماعی، کمتر از منظر جامعهشناسی بررسی شده است. نظریۀ «میدان» بوردیو از نظریاتی است که در حوزه جامعهشناسی هنر مطرح شده و امکان تحلیل حوزههای مختلف هنری را مهیا کرده است. واکاوی و تلاش برای صورتبندی میدان معماری معاصر ایران مطابق با این نظریه، موضوع مطالعه این پژوهش است....
متن کاملمقدمه ای بر شناخت رویکردها و ارزش های معماری منظر
شهرها و مجتمع های زیستی حاصل فرآیند تعاملات بشری در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فن آوری وغیره هستند، امروزه با پیشرفت روز افزون دانش، میزان دخل و تصرف انسان نیز در محیط پیرامون خود بیش از پیش شتاب گرفته. و به همین میزان انسان با از بین بردن منابع طبیعی مشکلات متعددی را پیش روی خود قرارداده، وبه همین دلیل تخصص های مختلف در جهت حل این مشکلات پدید می آیند. معماری منظر از جمله تخصص هایی است که ...
متن کاملمقدمه ای بر گرایش به طبیعت در نمونه هایی از معماری معاصر ایران
این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از آثار معماری معاصر ایران از منظر طبیعتگرایی به الگوهایی دست یابد و با استفاده از آنها، نحوه برخورد با طبیعت را در تعدادی از آثار معماران معاصر ایران از نظر کمی و کیفی ارزیابی کند. پرسش اصلی در این پژوهش آن است که، تجلی طبیعتگرایی در معماری معاصر ایران چگونه بودهاست؟ در فرایند تحقیق از تکنیک های توصیفی- تحلیلی استفاده شده و داده های مورد نیاز برای شکل...
متن کاملیک قرن نوع دوستی (۴): جمعیت هلال احمر در سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷
مقدمه: در مقاله های پیشین با عنوان «کسب نشان هلال احمر توسط ایرانیان» و «جمعیت هلال احمر از تشکیل تا تثبیت»، «جمعیت هلال احمر در دوران تثبیت» به بررسی دوران تاریخی تشکیل جمعیت هلال احمر (شیر و خورشید سابق) و حضور جمعیت هلال احمر در زلزلۀ تربت، بررسی اولین نظامنامه، اولین مجمع عمومی، اعلان تشکیل بین المللی جمعیت و مسائل مربوط به دوران مدیریتی جمعیت بین سال های 1302 تا 1320 و بررسی تاریخی زلزله ه...
متن کاملرمانتیسم در معماری معاصر ایران* (با تاکید بر معماری دوره پهلوی دوم پس از سال 1332شمسی)
چکیده از سبکهای موجود متاثر از غرب در ایران، رمانتیسم می باشد. نوشتارهای اندکی درباره معماری رمانتیک ایران وجود دارد که دو کمبود در آنها محسوس است. الف: هیچکدام از آنها توضیح نمیدهند براساس چه قراینی سبک بنایی را رمانتیک میخوانند ب: اکثر آنها دوره پهلوی اول را در نظر گرفت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
معماری و شهرسازی آرمان شهرجلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۴۹-۶۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023